czego powinna uczyć szkoła?

STRONA W TRAKCIE EDYCJI 

Polska szkoła XXI wieku uczy tego, w którym roku była bitwa pod Grunwaldem, jak rozmnażają się paprocie oraz co to jest retikulum endoplazmatyczne. Warto zaznaczyć, iż system edukacji istniejący w 2021 roku w Polsce pochodzi z osiemnastowiecznych Prus a więc sprzed blisko trzystu lat. W tym czasie zaczęliA czego szkoła uczyć powinna?

Pytanie to zrodziło w mojej głowie (zamiast odpowiedzi) kolejne pytanie:

a czego człowiek (ludzkość) potrzebuje do życia / do szczęścia?

To pytanie zrodziło takie oto odpowiedzi: człowiek do szczęścia i życia potrzebuje:
– domu, schronienia, mieszkania (oraz jego wyposażenia), energii i ogrzewania, odzieży i środków higieny
– potrzebuje także środków finansowych aby płacić za potrzebne sobie produkty i usługi

– człowiek potrzebuje także zdrowego pożywienia i zdrowej wody
– co mniej oczywiste, także edukacji i rozwoju nauki
– potrzebujemy rozrywki i sztuki! Tak, potrzebujemy sztuki aby łatwiej było przeżyć niełatwą rzeczywistość i aby sztuką zmieniać świat na lepsze:)
– ludzkość potrzebuje także zdrowego, przyjaznego, bezpiecznego środowiska naturalnego
– dzieciaki i dorośli potrzebują zadbania o nasze zdrowie oraz ruch, bo tak zostaliśmy ewolucyjnie ukształtowani, że bez ruchu nasze organizmy przestają sprawnie funkcjonować
– dziś, w XXI wieku, erze depresji i samobójstw, jak kania dżdżu potrzebujemy szczęścia i poczucia sensu życia
– potrzebujemy także transportu, technologii i informacji
– sprawnego państwa oraz rozumienia jego mechanizmów

Tego potrzebuje człowiek, a zatem planując system edukacji musimy mieć na względzie dwa aspekty. Po pierwsze, osoba kończąca edukację stanie się za chwilkę konsumentem, czyli nabywcą powyższych usług, produktów i dóbr. Jeśli na etapie edukacji zostanie zaznajomiona z jakimś zagadnieniem, stanie się jako osoba dorosła konsumentem świadomym. Oznacza to, że będzie potrafiła dokonywać mądrzejszych decyzji konsumenckich, a przez to wartość wszystkiego co wytwarza ludzkość będzie wzrastać.

Drugi aspekt takiej edukacji to fakt, iż młode pokolenie, wkraczając w dorosłość, będzie nie tylko odbiorcą tych usług, ale też sami będą je wytwarzać i dostarczać. Będą zakładać firmy i tworzyć państwo, stając się urzędnikami. Szkoła podstawowa mogłaby w takim modelu stać się niejako początkiem przygotowania do zawodu. 

Jest jeszcze trzeci aspekt tego modelu: w nim szkoła podstawowa staje się niejako jedną wielką placówką doradztwa zawodowego. W takim modelu edukacji dziecko w szkole podstawowej zapoznaje się z wszystkimi sektorami ludzkiej działalności i (UWAGA) z wszystkimi możliwymi ZAWODAMI. Dzięki temu ma szansę przekonać się, co go interesuje i do czego ma predyspozycje. W dzisiejszym modelu edukacji, dziecko nie zapoznaje się katalogiem możliwych zawodów i przez to wybiera szkołę ponadpodstawową często kierując się przypadkowymi, irracjonalnymi przesłankami. 

Dom

Dziecko po ukończeniu szkoły stanie się twórcą oraz odbiorcą produktów i usług związanych z posiadaniem własnego domu. Powinno zatem poznać technologie budowy nowoczesnych budynków, odpornych na anomalie pogodowe, powinno poznać możliwości pozyskania domu/mieszkania: wynajem, zakup. Dziecko powinno poznać zasady otrzymania kredytu na zakup mieszkania oraz poznać takie instytucje jak KNF czy UOKIK. Dziecko powinno poznać  przegląd zawodów związanych z mieszkalnictwem: zawody związane z budownictwem, wyposażeniem mieszkań, ale także zawód agenta nieruchomości. W tym bloku tematycznym dziecko powinno zapoznać się z instalacjami domowymi i mediami jak woda, ogrzewanie (i termomodernizacja istniejących już budynków), prąd (i możliwości samodzielnego wytwarzania energii).

Pożywienie i woda

W tym bloku tematycznym powinny być poruszone takie zagadnienia: Jakiej żywności człowiek potrzebuje dla zdrowia? Co to jest żywność ekologiczna? Jak wytwarza się żywność? Czy żywność można hodować samemu? Jak czytać etykiety na opakowaniach żywności?

Edukacja

Jak się uczyć i zapamiętywać? Jak szybko czytać? Jakie są rodzaje szkół w Polsce? Aplikacje, fundacje, strony www wspomagające naukę. Jaką szkołę wybrać. Doradztwo zawodowe. Skąd pozyskiwać środki na kolejne etapy edukacji. Dotacje i dofinansowania. Jak odkryć swoje talenty i predyspozycje?

Sztuka

Film, książka, muzyka. Robimy teatr. Robimy muzykę. Opowiedz mi jakiej muzyki słuchasz. Czy rap to też poezja? Tłumaczymy z angielskiego teksty współczesnych zespołów. Zrób selfie stylizowane na portret namalowany przez słynnego malarza.

Ekologia

Czym oddychamy a czym powinniśmy oddychać. Dym z komina. Recykling. Odzież używana. Segregowanie śmieci. Organizacje działające na rzecz ekologii.

Sport, rozrywka, rekreacja

Oglądamy vlogi podróżnicze. Lekcje w lesie, na spacerze, w szkolnym ogrodzie. Zdjęcia z wakacji. Opowiadamy o naszych podróżach.

Szczęście, sens życia

Filozofia, religioznawstwo, psychologia.

Transport

Jak bezpiecznie poruszać się po mieście. Jak działa samochód. Rodzaje transportu publicznego i ich wpływ na środowisko. Bezpieczeństwo na drodze. Rodzaje napędu w samochodach osobowych.

Technologia

Technologia w domu i w firmie. Informatyka, automatyka, robotyka. Internet. Grafika, programowanie. Jak działa tv telefon i radio. Co to jest prąd.

Zdrowie

Medycyna, ochrona życia, bezpieczeństwo, zagrożenia, profilaktyka chorób.

Media

Jak być świadomym odbiorcą mediów. Jak się tworzy media. Jak szukać rzetelnych informacji. Jak rozpoznać fakenewsy. jak poszukiwać informacji. Pozycjonowanie. Media społecznościowe.

Państwo

Ekonomia. Finanse. Ubezpieczenia. Rząd i samorząd. Wybory. Demokracja. Proces legislacyjny. Urzędy, firmy, organizacje. System podatkowy. Firma. Rodzaje umów o pracę. Praca, inwestycje, oszczędzanie. Prawo.